Piloterne Ole Sønderlund og Madeleine Lindblad har begge hjulpet FPU med at sætte fokus i medierne på, at økonomisk støtte til piloter var nødvendigt. De glæder sig over resultatet og hæfter sig særligt ved, at midlerne kan søges med tilbagevirkende kraft.
I arbejdet for at sikre økonomisk støtte til piloter har FPU fået hjælp af en række medlemmer, som har fortalt om piloternes vilkår i medierne for at gøre politikere og den danske befolkning opmærksom på den alvorlige situation, som mange danske piloter har stået i, siden coronakrisen ramte.
En af dem er Madeleine Lindblad, der var pilot i Jet Time. Både hun og hendes kæreste, der også er pilot, mistede deres job i forbindelse med coronakrisen. Hun har flere gange fortalt om piloternes sag i radioen på P4 og glæder sig nu over, at piloterne og FPU er blevet hørt, og at der er hjælp på vej.
”Vi blev vildt glade, da vi hørte nyheden. Det var endelig et skridt i den rigtige retning for os. Fordi luftfart er så hårdt ramt, tænkte vi også, at piloter selvfølgelig fortjente at få hjælp. Generelt føler man nu som pilot, at man bliver hørt. Mange glemmer, hvor slem coronaen har været for luftfart, fordi coronaen i lang tid slap sit tag. Men luftfart har stadig stået stille,” siger Madeleine Lindblad.
”Vi bed mest mærke i, at støtten gælder med tilbagevirkende kraft. Jeg er meget lettet og har booket tid til et certifikat i januar. Det er også rigtig fedt, at støtten dækker medical. Det har man ikke belyst meget, men det er en stor udgift, som vi alle har hvert år,” siger Madeleine Lindblad.
Midlertidigt job er ikke et problem
Også Ole Sønderlund, der indtil coronakrisen ramte, var kaptajn i Norwegian, har fortalt om piloternes sag i medierne og satte blandt andet fokus på den manglende politiske hjælp til piloternes sag i DRs morgennyhedsudsendelse på TV.
Han glæder sig over midlerne og er først og fremmest positivt overrasket over den imødekommenhed, som Beskæftigelsesministeriet har udvist i forbindelse med udmøntningen af puljen.
Pilotpulje på plads: Læs hvem der får glæde af millionerne
”Vi har stort ser fået det, som vi havde ønsket. Det er for eksempel meget atypisk, at man kan blive hjulpet, selvom man har fundet andet beskæftigelse,” siger Ole Sønderlund, der i øjeblikket arbejder som coronapoder i Region Hovedstaden.
”Normalvis havde et nyt job afskåret én fra enhver form for hjælp. Det har været vigtig at få med, fordi en meget stor del af os har et midlertidigt job i en anden branche. De job, vi har fundet, er med lavere løn, og derfor er det rart, at man ikke samtidig skal finde midler til at vedligeholde pilotfærdigheder.”
Støtten giver sikkerhed
Ole Sønderlund har allerede fået fornyet sit certifikat til Boeing 787, og fordi han og mange andre piloter allerede har afholdt udgifter til simulator og helbredstjek, er han meget tilfreds med, at ordningen kommer til at fungere med tilbagevirkende kraft.
”Det er en stor glæde, at man kan få refunderet udgifter med tilbagevirkende kraft, så det ikke giver problemer, selvom den politiske proces har været langsom. Rigtig mange af mig og mine kolleger har været ude på eget initiativ. Vi har ikke kunnet vente med at forny vores certfikater,” siger Ole Sønderlund.
Madeleine Lindblad fortæller, at tilsagnet om støttemidlerne gjorde, at hun blev 100 procent sikker på, at hun skulle forny sit certifikat.
”Jeg var i tvivl, fordi det var mange penge at lægge, når man ikke vidste, hvornår luftfart kommer tilbage. Samtidig tænkte jeg meget over, hvad der ville ske, hvis jeg ikke fornyede mit certifikat. Ville man komme på et B-hold, når der igen skal ansættes piloter, hvis man ikke fornyede det? Min tvivl forsvandt, da støtten kom på banen.”
FPU sikrer finansiel støtte til vedligeholdelse af pilotcertifikater
Vigtigt at piloter fortæller om situationen i luftfart
Ifølge FPUs formand, Thilde Waast, der har været i tæt dialog med både politikere og Beskæftigelsesministeriet om pilotstøtten, har det haft stor betydning, at piloter som Madeleine Lindblad, Ole Sønderlund og flere andre har stillet sig frem i medierne og fortalt politikerne og befolkningen om den situation, som rigtig mange piloter har stået i.
”Det har gjort en kæmpe forskel, at de har villet stille sig frem og sætte fokus på piloternes vilkår. Det er vi i FPU enormt glade og taknemmelige for. Samtidig har flere medlemmer givet os rigtig gode input og delt viden med os, som vi har taget med, når vi har haft dialoger med myndighederne om pilotstøtten,” siger Thilde Waast.
”Vi skal have gang i flytrafikken igen, og vi har brug for politiske initiativer, der kan være med til at sikre dansk luftfart. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi løbende får fortalt omverdenen og politikerne om, hvor hårdt corona-krisen er gået ud over luftfarten og de gode arbejdspladser, som vi har tradition for her i landet. Vores medlemmer har været hårdt ramt, og alligevel har de haft overskud til at stille sig frem og sætte fokus på så vigtig en sag. Det er vi så glade for, og det har i høj grad gjort været med til at gøre, at FPU har kunnet kæmpe for og få de 20 millioner, som nu kommer rigtig mange piloter til glæde.”