2018 blev et udfordrende år for Norwegian. Selskabet har torsdag morgen præsenteret sit årsresultat for 2018, der viser et underskud på 2,5 milliarder norske kroner før skat. En lille forbedring på 3 procent fra året før.
Tallene er kraftigt påvirkede af driftsproblemer med motorerne på selskabets Boeing 787, stigende brændstofpriser og hård international konkurrence i en periode, hvor selskabet er vokset betydeligt internationalt, forklarer Norwegian i en meddelelse om regnskabstallene.
Det norsk-stiftede lavprisselskab har ellers haft stor vækst i det forløbne år. 13 procent flere passagerer, svarende til over 37,3 millioner rejsende i 2018, imens omsætningen voksede med 30 procent.
Væksten i antallet af passagerer kunne imidlertid ikke følge med væksten i antallet af udbudte sæder. Således faldt andelen af solgte sæder med 1,7 procent point til 85,8 procent.
Norwegian har i 2018 indfaset ikke færre end 11 langdistancefly af typen Boeing 787-9.
Gælden voksede
Underskuddet for 2018 blev allerede delvist skitseret i sidste uge i forbindelse med annonceringen af en aktieemission på tre milliarder norske kroner.
Frisk kapital skal sammen med et omfattende besparelsesprogram på to milliarder norske kroner sende selskabet ind i et 2019, hvor fokus er at »reducere omkostningerne og øge indtjeningen fremover, sådan at selskabet igen bliver profitabelt.«
Norwegians voldsomme vækst gennem de seneste år er sket for lånte penge. Sidste år steg gælden således med 43 procent til over 31,9 milliarder norske kroner.
I samme periode er egenkapitalen svundet ind fra 2,1 til 1,7 milliarder norske kroner. Mediet E24 skrev i sidste uge, at de lån, Norwegian har optaget, forudsætter, at selskabet har en bogført egenkapital på mindst 1,5 milliarder norske kroner.
Fra vækst til lønsomhed
»Vi har iværksat en række tiltag for at reducere omkostningerne og øge indtjeningen fremover, sådan at selskabet igen bliver profitabelt. Vi har optimeret base- og rutestrukturen for at få en mere effektiv drift, solgt fly, udsat leverancer af fly og ikke mindst igangsat et internt omkostningsreduktionsprogram, som vil bidrage til, at vi når målet om lønsomhed,« siger Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian og tilføjer:
»Vi går nu ind i en ny periode med lavere vækst og færre investeringer. Samtidig ser vi hele tiden på nye og smarte måder, vi kan blive mere effektive og tilbyde nye tjenester og produkter til eksisterende og nye kunder.«
Foruden lukningen af foreløbigt seks baser er også en mulig lønnedgang blandt personalet blevet præsenteret for at tilvejebringe de nødvendige besparelser.
I det seneste regnskabskvartal af 2018 har Norwegian formået at barbere 14 procent af enhedsomkostningerne – eksklusive brændstofudgifter. Det har også personalet mærket til, da enhedsomkostningerne for medarbejdere faldt med 10 procent i fjerde kvartal, idet selskabet efter eget udsagn har været bedre til at udnytte sine medarbejdere.