Nye detaljer: Derfor kolliderede Black Hawk med CRJ-900

En lang række fejl førte til, at en Black Hawk kolliderede med en CRJ-900 fra American Airlines den 29. januar, skriver The New York Times. Ulykken tog livet af alle 67 mennesker og fandt sted tæt på Ronald Reagan Airport i Washington DC. Både fly og militærhelikopter styrtede ned i Potomac-floden.

Ifølge det amerikanske medie var Black Hawk’ens tracking-teknologi slået fra, hvilket gjorde den sværere at spore. Samtidig fløj helikopterpiloten for højt og ignorerede advarsler fra sin flyveinstruktør. Efterforskerne mener også, at piloterne i Black Hawk’en ikke hørte vigtige meddelelser fra ATC, fordi en i cockpittet trykkede på radioknappen på samme tid.

Også flyveleder og lufthavn får kritik i undersøgelsen. Tårnet var underbemandet, og den flyveleder, som havde ansvaret for både fly og helikoptere, var i gang med et “squeeze play” – et forsøg på at minimere tiden mellem fly, der letter og lander. Derfor bad han 10 mil fra lufthavnen CRJ-900’eren om at tage en anden og kortere landingsbane end den planlagte, hvilket piloterne gik med til.

Da fly og helikopter var ca. en mil fra hinanden, gik advarselslamperne. Flyvelederen bad Black Hawk’en om at flyve bagom CRJ-900’eren. Trods indvendinger fra flyveinstruktøren skiftede helikopterpiloten ikke kurs, og kort efter kolliderede militærhelikopter og passagerfly.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev