I mere end tre år har lavprisselskabet Ryanair scoret over 118 millioner kroner i rabatter fra Københavns Lufthavn. Men nu har lufthavnen smækket kassen i.
Rabatterne har Ryanair fået for at starte nye ruter, hvoraf 96 millioner kroner eller godt 81 procent er givet for nye Ryanair-ruter til byer, som andre luftfartsselskaber i forvejen havde ruter til.
Ryanair har kunnet få de store rabatter, fordi Københavns Lufthavn i modsætning til andre lufthavne har brugt at definere en ny rute ud fra lufthavnen, der serviceres og ikke byen, lufthavnen betjener.
Dette har givet mulighed for at opnå rabatter på ruter til byer, som har flere lufthavne. Det gælder eksempelvis London, hvor Ryanair har fået stor rabat på at åbne flyvninger til London Luton, London Stansted og senest London Southend, selvom der i forvejen var ruter til London Gatwick og London Heathrow Lufthavne, der betjener samme by, London.
Men dette smuthul til million-rabatter er nu blevet lukket.
En ny aftale om rabatter i Københavns Lufthavne betyder, at der fra 1. april 2019 nu kun gives rabatter for at åbne ruter til nye byer og altså ikke blot nye lufthavne.
Rabatmodel har svækket knudepunkt
Den nye aftale er resultatet af en dialog mellem Københavns Lufthavne og luftfartsselskaberne, oplyser pressechef i Københavns Lufthavne, Kasper Hyllested.
»Aftalen afspejler en fælles forståelse mellem os og flyselskaberne, hvordan vi sikrer vækst og gode vilkår i Københavns Lufthavn. Derfor har vi tilpasset, at nye ruter bestemmes ud fra city-code i stedet for airport-code, samtidig med at vi fastholder målet om at styrke Københavns Lufthavn som knudepunkt med rabatter til højfrekvente regionale ruter samt selskaber, der bidrager med stor vækst,« siger pressechefen til Luftfart.nu.
Den hidtidige rabatstruktur har medvirket til at bringe mange nye passagerer til Københavns Lufthavn. I samme periode har lufthavnen imidlertid også oplevet et fald i transfertrafikken, altså passagerer, der rejser via lufthavnen, fortæller Kasper Hyllested.
Første aftale under nye ejere
Netop transferpassagerer er afgørende for at opretholde lufthavnens status som knudepunkt, og det skal den nye aftale være med til at fremme. SAS, Norwegian og DAT er de primære aktører, som har transferpassagerer i København, imens EasyJet og Ryanair er de store aktører på direkte trafik.
Og det er netop SAS, Norwegian, DAT samt Copenhagen Air Taxi og Center Air, der sammen med lufthavnen har kunnet nå til enighed om den nye aftale. Hos SAS har man i mange år kæmpet for at få ændret netop definitionen af en ny rute.
»Vi er godt tilfredse med, at man har fået ændret princippet om, at nye ruter fra lufthavnen er baseret på byen, der serviceres og ikke lufthavnen. Der har været situationer, hvor det ene af to selskaber, som flyver til samme by i konkurrence med hinanden, har fået rabat, imens det andet selskab ikke har fået rabat. Det har vi anset som konkurrenceforvridende, og derfor er vi tilfredse med, at man nu anser en destination som værende befløjet, hvis der allerede er et selskab, der flyver til byen,« siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør for public affairs og infrastructure i SAS.
Aftalen er den første efter regeringen har justeret reguleringsmodellen for Københavns Lufthavn. Denne har skullet sikre en mere ligevægtig og transparent forhandling mellem lufthavnen og luftfartsselskaberne. Det er også den første fornyelse af takstaftalen under den ny ejerkreds, hvor danske ATP har overtaget fra australske Macquarie.
Den nye aftale løber i fem år.
Fortsætter aggressiv vækst
Ud af den samlede rabatpulje, som Københavns Lufthavn har udbetalt til opstart af nye ruter i perioden 2015 til 2018, har Ryanair fået rabat på cirka 4,6 millioner sæder. Det er omkring halvdelen af den samlede rabatpulje i denne periode.
Trods ændringerne i rabataftalen vil Ryanair fortsat få rabat på de ruter, som selskabet allerede har startet op, hvilket aktuelt drejer sig om mindst otte ruter. Rabatterne gives i de første tre år ruten flyves.
Ifølge CPHtraveller, der følger ruteudviklingen nøje i Københavns Lufthavne nøje, har Ryanair imidlertid ingen planer om at skrue ned for den danske hovedstad, trods de nye strengere rabat-krav.
Selskabet opjusterer fra 94 ugentlige afgange til 18 destinationer i vinteren 2018 til 134 afgange og 27 destinationer i den kommende vinter – hvor af adskillige er til helt nye destinationer, som altså ifølge lufthavnens nye rabatprogram kvalificerer sig til en rabat .