Norwegian vil øge besparelser imens væksten flader ud

Udgifterne skal sænkes for at holde trit med øget konkurrence, voksende udgifter til olie og lavere vækst.

Sådan udlægger ledelsen i lavprisselskabet Norwegian fremtiden i en kommentar til trafiktallene for oktober. Norwegian havde i oktober 3,39 millioner rejsende, hvilket er 0tte procent mere end sidste år, men dog under forventningerne ifølge Reuters.

Væksten følger dog ikke trit med antallet af udbudte sæder, hvilket har medført, at belægningsgraden (antal solgte sæder) er slunken ind  med 2,4 procentpoint til 85 procent, sammenlignet med sidste år.

Endnu vigtigere at reducere omkostninger

»Væksten er størst på selskabets langdistanceruter, og efterspørgslen er stabilt god,« siger koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar til trafiktallene og tilføjer:

»I tråd med strategien vil væksten fremover flade ud. Vi går nu ind i en periode, der generelt er præget af lavere efterspørgsel, hård konkurrence og høj oliepris, hvilket gør det endnu vigtigere at fortsætte arbejdet med at reducere selskabets omkostninger.«

Norwegian tjente (estimeret) 0,33 krone per sædekilometer i oktober måned, hvilket er fem procent lavere end året før. Tallet skal læses i lyset af, at en sædekilometer i snit koster Norweigan 0,43 krone per sædekilometer.

Personale udgifter ned med 21 procent

Norwegian kunne ved sit kvartalsregnskab for tredje kvartal i 2018 fremlægge foreløbige besparelser på de såkaldte enhedsomkostninger (uden brændstof) med 10 procent og personaleomkostningerne med 21 procent sammenlignet med samme periode året før.

Derimod var udgifterne til brændstof fløjet til himmels med 85 procent sammenlignet med sidste år.

Selskabet har imødegået prisudviklingen ved at prissikre omkring 22 procent af det forventede forbrug i 2019.

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev