Norwegian topchef: Priserne på flyrejser bør stige

Lavprisflyselskabet Norwegian har i dag, torsdag, fremlagt kvartalsrapport for selskabets tredje kvartal.

Med 1,6 milliarder norske kroner på bundlinjen leverer selskabet et resultat, der er 13 procent bedre end året før.

Fremgangen skal dog læses i lyset af at omsætningen er øget med 33 procent til 13,4 milliarder norske kroner.

Selvom selskabet er lykkedes med at sænke enhedsomkostningerne uden brændstof med 10 procent og personaleomkostningerne med 21 procent sammenlignet med samme periode sidste år, så er udgifterne til brændstof fløjet til himmels med 85 procent sammenlignet med sidste år.

Brændstofudgifter på himmelflugt

Trods et øget brændstofforbrug, som følge af øget aktivitet på 30 procent, så bærer prisudviklingen på brændstof, en stor del af skylden, hvilket afspejler sig i en forøgelse af de samlede enhedsomkostninger på 38 procent.

Tallene fremgår af kvartalsrapporten for tredje kvartal (link).

Selskaberne kan ellers prissikre sig mod stigende priser, hvilket Norwegian i de sidste måneder har gjort i usædvanlig lidt, skriver Dagens Næringsliv.

Selskabet har imødegået prisudviklingen ved at prissikre omkring 22 procent af det forventede forbrug i 2019 til 663 amerikanske dollar pr tønde, hvilket er omkring 12,9 procent under prisen på de kostbare dråber, der ifølge IATA er røget til vejres med godt 36 procent over de seneste 12 måneder.

Trods et stærkt kvartal forventer analytikerne ifølge Dagens Næringsliv fortsat et underskud for hele 2018.

Direktør: Priserne må op

Topchef Bjørn Kjos lægger da heller ikke skjul på situationens alvor og siger i en kommentar til regnskabet:

»Der er dog ingen tvivl om, at hård konkurrence, høje oliepriser og en stærk dollarkurs vil påvirke hele vores branche i tiden fremover, hvilket gør det endnu vigtigere med yderligere effektivisering af driften og omkostningsreduktioner.«

Ved formiddagens præsentation af kvartalsregnskabet spurgte en række analytikere ind til selskabets situation, hvor der blandt andet blev spurgt til muligheden for at styrke indtægterne:

»Der er ingen chance for at flyselskaberne kan drive det videre uden at øge priserne. Om det tager en, to eller tre måneder før det sker, ved jeg ikke,« sagde Bjørn Kjos ifølge Dagens Næringsliv ved præsentationen.

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev