Når Norwegian er igennem rekonstruktionsprocessen, vil piloter og kabineansatte på en eventuel shorthaul-base i København komme til at arbejde under overenskomster baseret på de to overenskomster, der var gældende på konkurstidspunktet.
FPU og Norwegian indgår aftale om vilkårene for de piloter og kabineansatte, der bliver ansat, hvis selskabet når i mål med dets redningsplan og beslutter at oprette en shorthaul-base i København.
Udgangspunktet er, at FPU og Norwegian indgår overenskomster, hvor rammerne fra de overenskomster, der var gældende på konkurstidspunktet, er kernen. I aftalen fremgår det, at der vil være en opstartsprotokol med midlertidige fravigelser, der skal give øget fleksibilitet og lavere risiko for selskabet.
”Vi har haft en fornuftig dialog med selskabet, og vi er i FPU rigtig glade for, at aftalen nu er faldet på plads. Norwegian har været igennem en svær periode, og derfor er det nødvendigt, at der i begyndelsen er en vis fleksibilitet, men piloter og kabineansatte kan forvente at få samme ordentlige vilkår som før corona-krisen,” siger Thilde Waast, formand i FPU.
Shorthaul-base i København del af forretningsplan
Både en irsk og en norsk domstol har godkendt Norwegians redningsplan, og nu skal selskabet indhente frisk kapital for at blive reddet. Norwegian har tidligere meldt ud, at de afvikler longhaul-produktionen og dermed ikke genopretter longhaul-basen i København, men en shorthaul-base er en del af Norwegians forretningsplan.
”Vi er glade for den nye aftale med FPU, som giver os rammerne for at fortsætte vores ramp-up-planer, særligt for Danmark. Aftalen gør os i stand til hurtigere at komme på plads med en ny base og giver os øget fleksibilitet, som er så afgørende i den nuværende situation,” siger Lars Rønnov, VP Flight Deck Crew i Norwegian, der har været med til at forhandle den nye aftale.
På grund af redningsplanen er en del af aftalen mellem Norwegian og FPU, at selskabet skal kunne reducere omkostninger, og overenskomsterne vil skulle undergå nogle yderligere ændringer. FPU er derfor løbende i kontakt med repræsentanter fra pilot- og kabinegruppen.
”FPU er i fuld gang med at forhandle om selskabets ønskede besparelser og muligheder for øget fleksibilitet, samtidig med at vi lytter til repræsentanterne for pilot- og kabinegrupperne, som er tæt involveret i arbejdet med at opnå det bedste udgangspunkt som muligt,” siger Thilde Waast.
”Vi håber og tror på, at Norwegian får indhentet den nødvendige kapital, så vi kan få genoprettet shorthaul-basen i København og genskabt nogle arbejdspladser til de fantastiske piloter og kabineansatte, som i den grad har fortjent at komme tilbage til deres arbejde,” siger Thilde Waast.