Norwegian er nu aktionær i Norsk e-Fuel. Virksomheden vil etablere, hvad der kunne være verdens første storskalaproduktionsanlæg for elektrobrændstof.
Norwegian har investeret omkring 12 millioner norske kroner i Norsk e-Fuel, der vil producere e-brændstof, som er et fossilfrit flybrændstof, der kan anvendes i fly.
Partnerskabet vil give Norwegian tidlig adgang til fossilfrie flybrændstoffer, og Norwegian planlægger at investere yderligere 45-50 millioner norske kroner i projektet.
Det vil sikre Norwegian mere end 7.000 ton brændstof årligt fra den første fabrik, og mængderne kan stige til 29.000 ton årligt, hvis de næste to planlagte fabrikker bliver operationelle.
“Aftalen markerer starten på et banebrydende partnerskab, der vil fremskynde overgangen til fossilfri brændstof i luftfarten og give os adgang til et produkt, der vil være tilgængeligt i begrænsede mængder. Øget produktion af denne type brændstof er afgørende i de kommende år, hvis vi skal lykkes med overgangen til mere bæredygtig luftfart,” siger Geir Karlsen, direktør for Norwegian.
Partnerskabet er et skridt mod Norwegians mål om at reducere emissionen med 45 procent inden 2030.
Nye EU-krav på vej til flybrændstoffer
Partnerskabsaftalen med Norsk e-Fuel sikrer Norwegian en ejerandel i virksomheden og langvarig adgang til fossilfrit flybrændstof.
“Vi har ambitiøse planer om at øge produktionen af e-brændstof så hurtigt som muligt for at levere fossilfri brændstof til luftfartsindustrien,” siger Karl Hauptmeier, direktør for Norsk e-Fuel.
“Engagementsniveauet fra Norwegian og vores nye partnere er ikke kun et tegn på tillid til vores mission, vores forretningskoncept og vores team. Det viser også forståelsen for den afgørende rolle, som e-brændstoffer spiller i at forme en fremtid for luftfarten, der er fri for fossile brændstoffer både i Norge og i hele Europa.”
7.000 ton fossilfrit brændstof svarer til Norwegians samlede forbrug for at transportere 430.000 passagerer mellem Bodø og Oslo. Til sammenligning rejser cirka 550.000 passagerer mellem Oslo og Bodø hvert år.
Flyselskaber i Norge er allerede forpligtet til at købe og anvende fossilfrie flybrændstoffer i dag, og EU besluttede sidste efterår, at et lignende krav vil blive indført fra 2025. Inden 2030 vil kravene til blandingsforholdet af fossilfri flybrændstof i Europa være 6 procent, og det vil gradvist stige til 70 procent i 2050.