Kommende pilotelever: Vigtigt også at høre om bagsiden af medaljen ved pilotlivet

Kommende pilotelever sætter pris på også at blive bekendt med de negative aspekter af livet som pilot. Det fortæller de efter pilotarrangement hos FPU, hvor FPUs forbundssekretær Kasper Svendsen lagde vægt på at give dem et realistisk billede af den branche, de drømmer om at blive en del af.

Det er vigtigt at have for øje, at den milliondyre pilotuddannelse ikke nødvendigvis sikrer en problemfri og velbetalt karriere. Det var budskabet, da FPU i december holdt en infoaften for kommende pilotelever. Det kan nemlig være svært at sikre sig et job med ordentlige vilkår i en konkurrencepræget og omskiftelig branche.

”Det vigtigste var at høre en holdning fra en fagforening, der ikke er lige så farvet som flyveskolerne, der er rimelig biased i forhold til uddannelsen,” siger Philip Bøcher, der drømmer om at blive pilot og deltog i FPUs infoaften.

Til infoaftenen fortalte den tidligere pilot og nuværende forbundssekretær i FPU Kasper Svendsen om både fordele og ulemper ved en pilotkarriere.

”Det var godt at få information fra en person, der ikke tager parti. Flyveskoler taler branchen og fremtidsudsigterne op. Kasper nævnte også bagsiden og viste os et roster, og hvor vi kunne se, hvordan arbejdstimerne kan ligge. Det er ikke nødvendigvis så god en karriere, når man sammenligner med andre jobs. Der er en stor udgift til uddannelsen og risiko for lav løn, hvis man overhovedet får et job. Samtidig er det hårde arbejdstimer. Det var godt også at få bagsiden af medaljen med,” siger Philip Bøcher.

Godt at have erhvervserfaring

18-årige Julius Andreasen deltog også i infoaftenen, og også han satte pris på at høre om både fordele og ulemper ved uddannelsen.

”Man har hørt så meget godt om, at man får mange penge og høj løn, så derfor var det vigtigste at høre, at det også er et hårdt arbejde, og at det kan være svært at finde job” siger Julius Andreasen.

”Jeg føler mig helt klart bedre klædt på og ved, hvad man skal have styr på. Jeg tog også med mig, at det ikke nødvendigvis skal gå for hurtigt med at tage uddannelsen. Det kan være godt at få erhvervserfaring og tjene nogle penge. Selskaberne kan godt lide, at man har haft lidt erfaring fra arbejdsmarkedet, når man skal møde passagererne,” siger Julius Andreasen.

Han planlægger derfor at søge ind hos SAS som ground crew, når han er færdig med gymnasiet, så han kan lægge penge til side og få erhvervserfaring, inden han går i gang med uddannelsen.

Vigtigt med nuanceret billede af pilotlivet

For Kasper Svendsen, der stod for arrangementet, var det vigtigt at give dem, der drømmer om at blive pilot, et nuanceret billede af både uddannelsen og den hverdag, der venter i cockpittet.

”At være pilot er fantastisk, men der er også en hverdag, der melder sig. Der er hårde og lange arbejdsdage, og man er meget væk fra familien. Derfor ligger det mig meget på sinde, at kommende pilotelever går ind i branchen med åbne øjne og en realistisk forventning til deres fremtid. Det er en dyr, selvfinansieret uddannelse, og de skal vide, hvad de går indtil,” siger Kasper Svendsen, der fløj i 10 år som pilot, inden han blev forbundssekretær i FPU.

Ifølge Kasper Svendsen vil FPU også i år holde arrangementer for både kommende og nuværende pilotelever, så de får den bedst mulige start i branchen.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev