Forbrugerrådet Tænk har anmeldt SAS til Forbrugerombudsmanden for greenwashing. Det skriver Tænk i en pressemeddelelse.
SAS udbyder et “Counscious Traveler”-program, hvor passagerer kan købe produkter, som SAS mener er med til at gøre noget positivt for miljø og klima, i SAS’ EuroBonus Shop. For eksempel kan man se en kort video om fremtidens luftfart, købe tørrebolde i new zealandsk uld, dynamolygter eller en dims til ens vandhane.
Men ifølge Tænk er SAS’ grønne markedsføring af produkterne vildledende.
“Problemet er, at intet i loyalitetsprogrammet gør nogen mærkbar forskel for klima eller miljø, og så er intentionerne egentlig ligegyldige. Det, vi har at gøre med her, er grov greenwashing,” siger direktør i Tænk, Winni Grosbøll.
SAS er uenig i kritikken, og en talsmand fra selskabet udtaler i et skriftligt svar til DR:
“Vores Conscious Traveler-initiativ, der har til formål at reducere de samlede emissioner, afspejler vores dedikation til transformationen.”